Mutiara Kata



'Sesungguhnya syaitan itu adalah musuh yang nyata bagimu, maka jadikanlah ia musuh(mu), karena sesungguhnya syaitan-syaitan itu hanya mengajak golongannya supaya mereka menjadi penghuni neraka yang menyala-nyala'.- Surah Al-Fathir ayat 6







Wednesday 2 December 2009

Hajat Tak Kesampaian

Hmmm…. Balik kampung minggu lepas ingatkan dapat main bah @ banjir last-last main lumpur la gamaknya. Aku balik jer terus surut air sungai adusss… tahun ni pun kempunan nak main banjir..

Tapi ada berita gempak ++ kelakar pun ada gak masa aku balik tu, Mek aku tu tetiba jer bagitau yang bestfriend dia Kak Mah cuba nak jodohkan aku untuk anak lelaki dia si Hisham almaklum adiknya Hisham, Hafiz dah nak kawin. Makanya Kak Mah tu risaula sebab Hisham jer satu-satunya anak lelaki dia yang belum kawin lagi tu yang muncul idea gila dia nak menjodohkan aku dengan anak teruna kesayangannya. Kononnya dengan idea tu dapatlah mengeratkan lagi persahabatannya dengan Mek aku.

Nasib baiklah Mek aku tu tak memaksa aku umtuk setuju dengan idea dia ngan Kak Mah tu. Adoiii… tak ader maknanya aku nak terima si Hisham tu jadi ‘Soul mate’ bukannya aku tak tahu perangai dia yang boleh dikatakan ‘player’ nombor satu kat sekolah dulu. Lagi satu dahla kita orang satu kampung selang beberapa rumah jer rumah dia ngan rumah aku…huhuhuhu minta simpang malaikat 44+44 lagi. Lagipun ini hanya perancangan Mak aku dengan Mak dia jer entah-entah dia pun tak suka kat aku.

Ok habis kat sini jer citer ini tak yah nak panjang-panjang memang tak jadi pun rancangan mak aku tu awal-awal aku dah tolak….

Cuti 4 hari aku kat kampung banyak dihabiskan dengan jemputan kenduri kawin jer… hmmm… ni lagi satu perangai orang Kelantan yang tak berapa aku berkenan. Masa rayala dia orang nak kawin bukannya aku nak menghalang meraka semua nak ‘mendirikan masjid’ tidak sama sekali… tapi cubalah bertimbang rasa sikit semasa raya nilah kita nak jumpa kaum kerabat yang lain.. kan dah menimbulkan konflik mana nak hadiri jemputan kawin mana nak menziarah sanak saudara…hmmm..entahla…..

**** Pesanan untuk diri sendiri tidak akan sekali-kali kawin masa raya ataupun bulan November dan Disember sebab tak nak menyusahkan orang ramai faham-faham jer la Kelantan masa ini kan musim banjir…..huhuhuhu

No comments:

Post a Comment