Mutiara Kata



'Sesungguhnya syaitan itu adalah musuh yang nyata bagimu, maka jadikanlah ia musuh(mu), karena sesungguhnya syaitan-syaitan itu hanya mengajak golongannya supaya mereka menjadi penghuni neraka yang menyala-nyala'.- Surah Al-Fathir ayat 6







Wednesday 21 October 2009

Pulau Seratus

Kampug Pulau Seratus...huhuhuhuhu
Pulau Seratus

Sebenarnya, sudah lama aku nak menceritakan tentang kampung kesayanganku ini. Tetapi selalu tidak berkesempatan untuk melakukannya. Oleh itu, untuk entry kali ini aku akan memberitahu serba sedikit tentang Pulau Seratus. Pulau ini terletak dalam kawasan jajahan Tumpat, Kelantan. Ianya terletak di hilir Sungai Kelantan dan jika tidak silap perkiraanku kalau hendak ke Ta’Bai, Thailand pun boleh melalui kawasan pulauku ini. Untuk Pengetahuan semua Pulau Seratus tidaklah boleh hendak aku samakan dengan Pulau Langkawi, memang ‘jauh panggang dari api la’ jawabnya. Namun demikian, kampungku ini ada keistimewaannya tersendiri dan bolehla dikatakan ‘masih dara’ kukatakan begitu kerana pulau ni hanya boleh dihubungkan dengan menggunakan pengangkutan sungai sahaja. Bagi yang berangan nak tayang kereta BMW ke Merce ke Camry atau sewaktu dengannya tu kusarankan baik batalkan jer sebabnya, pakai kereta mahal-mahal pun kena tinggal kat Tanah Besar gak.huhuhuhu…

Penduduk di Kampung ini memang majoritinya adalah orang melayu, setakat ini aku belum jumpa lagi mana-mana bangsa lain kat kampung aku tu.(Nampaknya kampungku tak leh nak praktikkan gagasan ‘Satu Malaysia’ yang dibawa oleh PM kesayangan kita, Dato Seri Najib tu .). Kebanyakan penduduknya berkerja sendiri seperti nelayan, tukang buat rumah, petani- rasa-rasanya macam tak der, paling ramai berniaga kecil-kecilan seperti dodol, kerepek, pucuk paku, lidi dan lain-lain. Ibuku yang kupanggil ‘Mek’ dalam dialek Kelantan, juga merupakan salah seorang peniaga dodol. (Ada masa nanti aku akan terang cara-cara membuat dodol warisan keluarga kami ni berserta dengan photonya sekali….InsyAllah).

Purata jumlah penduduk Kampung Pulau Seratus adalah lebih kurang 32 rumah sahaja dan dalam isi rumahnya lebih kurang lima orang, ni cuma anggaran jer. Aku boleh katakan mengingati semua nama penghuni Pulau Seratus. Kampungku masih mengekalkan nilai-nilai kejiranan yang telah lama tidak diamalkan oleh warga sekarang terutamanya warga kota. Satu lagi keistimewaan Pulau Seratus adalah diyakini seratus peratus tidak akan ada kejadian mencuri, merompak, merogol atau seumpamanya. Ini adalah sebabkan kerana kalau kita nak kemana-mana sampai berbulan-bulan tanpa kunci pintu rumah pun tak akan ada barang-barang hilang.bestkan….nilah salah satu sebab aku respect sesangat penduduk Pulau Seratus ni.

**** Aku sambung lain kali lak yer….. memori aku dah putus jap sebab malassssssss…..huhuhuhu

5 comments:

  1. PROMOSI MUSLIM TOUR
    “Maghi Pakat Gi Jale”
    Tel: 609-747 9999

    TIANJIN-BEIJING
    6DAYS 5NIGHT
    HARGA DARI RM340

    ReplyDelete
  2. kg kawe nh..huhu..

    ReplyDelete
  3. Budok gapo nih ya malas gitu mo lalu. anak sapo la.

    ReplyDelete
  4. Salam. Boleh saya tahu macam mana nak berhubung sbb kami tengah buat kajian tentang pulau seratus

    ReplyDelete