Mutiara Kata



'Sesungguhnya syaitan itu adalah musuh yang nyata bagimu, maka jadikanlah ia musuh(mu), karena sesungguhnya syaitan-syaitan itu hanya mengajak golongannya supaya mereka menjadi penghuni neraka yang menyala-nyala'.- Surah Al-Fathir ayat 6







Monday 19 October 2009

Daun Sup atau Daun Ketumbar

Kebiasaan bagiku kalu hujung minggu tiba mesti lepak kat umah kak Dah kat kuarters UPM tu. Kebetulan last week dia buat makan-makan sikit untuk kekawan dia dan abg iparku. Aku dijemput khas untuk memasak ceh!!!! bukan memasak sebenarnya tolong apa yang patut jer @ menyediakan bahan-bahan masakan. Tukang masaknya Kak Pah sepupu kita orang tu.

Nak dijadikan cerita, malam sebelum tiba hari event tu, aku menemani Kak Dah ke Pasar Borong yang berdekatan dengan kuartersnya untuk membeli bahan-bahan masakan yang akan disediakan oleh Kak Pah tu. Sampai kat pasar borong itu kita mula mencari bahan-bahan tersebut antaranya kerisik,santan, ikan tokol @ aya, undang, ayam, tembikar dan banyak lagila untuk dibuat nasi dagang.

Dalam tengah duk membeli tu, kita singgah dekat bahagian sayur-sayuran sebab Kak Dah bercadang nak buat bihun goreng sekali sebagai menu tambahan untuk nasi dagang tu. Lalu dia menyuruhku mencari daun sup untuk ditaburkan atas bihun goreng nanti, aku pun dengan selambanya mengambil satu ikat daun yang ada kat sebelah tu macam confirm jer sebijik daun sup. Dengan konfidennya aku bertanya kat mamat bangla yang jaga kedai tu "Ni daun sup berapa harganya?" kutunjukkan daun sup tu dekat dia "Yeh! adik tu bukan daun sup, tu daun ketumbarla"Ayooo..daun sup ngan daun ketumbar pun leh tak tau" Tokei dia pulak menambah

Adusss...malunya aku dahla ada satu family lain kat situ tersenyum-senyum kat aku, kakak aku pun ikut sama menayangkan senyum kambingnya kat aku. Hmmm....manala aku tau tu daun ketumbar dah nampak sebijik macam daun sup. Kak Dah pulak dengan selamba menyindirku lain kali ringankan tangan jengukkan diri ke dapur ini tidak tahu makan jer kerjanya. Tu aku tak leh nafikanla, aku memang tersangatla malas nak memasak. Almaklumla kalu kat kampung emak aku tu mana pernah suruh anak pompuannya memasak tau-tau makanan dah siap kat atas meja.

Ingatkan kejadian tu habis kat situ jer.. Kak Dah ni memang mulutnya tempayan dibagitau pulak dekat semua kat umah tu. Hmm.. malu lagila aku, moral of the story aku kenala ambik tau sikit pasal benda-benda alaf ni... huhuhuhu

Dan hari tu juga, Kak Pah bagi tip kat aku dia cakap memangla daun sup dan daun ketumbar nampak sama, cara nak bezakannya ialah baunya. Hmm... yerla aku baru teringat masa aku ambik daun ketumbar hari tu dia punya bau memang tak sama dengan daun sup. Thks Kak Pah...

No comments:

Post a Comment