Mutiara Kata



'Sesungguhnya syaitan itu adalah musuh yang nyata bagimu, maka jadikanlah ia musuh(mu), karena sesungguhnya syaitan-syaitan itu hanya mengajak golongannya supaya mereka menjadi penghuni neraka yang menyala-nyala'.- Surah Al-Fathir ayat 6







Wednesday 14 January 2015

Hargai apa yang kita ada

Dulu waktu sekolah, aku sering mengeluh kenapala aku dilahirkan dalam keluarga yang tak berapa nak kaya dan ramai pulak adik-beradik. Selalu terdetik di hatiku bestnye kalu jadi anak orang kaya, @ datuk, tan sri , menteri2 ke, sultan ker... Itu dulula masa kanak-kanak rebena.

Sekarang bila fikir balik aku bersyukur dengan apa yang aku ada, sebab jadi budak kampung Pulau Seratus la aku dapat rasa mandi sungai, main pondok-pondok, bergaduh dengan bebudak lelaki hanya sebab permainan jer, panjat pokok @ mencuri buah koko,rambutan,rambai, langsat, jambu, mangga, manggis, banyak lagi yang teringat. Selalu kena sound kat arwah Mok Joh dan Mok Noh (al-fatihah utk kedua-duanya) pasal suka sangat curi buah-buahan yang mereka  simpan untuk anak cucu mereka yang setahun sekali balik tu. Nasib baik ada kita orang ni yang tolong menghabiskan buah-buah tu dari terbiar kat atas pokok jatuh membusuk jer.. Hmmm.. haihh Ya Allah ingat balik masa kekanak banyaknya buat hal.

Sekarang, walau hanya balik setahun dua tiga kali jer kat kampung, tetapi hati aku tetap sentiasa berada di kampung. Insha Allah apabila di hujung waktu usia nanti, aku memasang angan-angan untuk tetap mendiami Kampung Seratus, walaupun kini majoriti penduduknya dah hampir ramai yang berpindah ke tanah besar.

Sekadar gambar hiasan--- :)

3 comments: